stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


Polski Fiat 125p gtj

W drugiej połowie lat 70-tych w Zakładzie Sportu FSO kierowanym przez znakomitego rajdowca Andrzeja Jaroszewicza powstała wyczynowa wersja samochodu PF 125p, oznaczona jako "gtj". W samochodzie tym zastosowano silnik pochodzący z montowanego w Polsce PF 132p , który miał 2000cm3 pojemności i moc 112 KM. Prototyp później przerobiono na wersję wyścigową z 16-zaworowym silnikiem. Samochód z mocniejszym silnikiem pomalowany był w dwoma kolorami: w kolorze białym i czerwonym, miał obszerne, wystające nadkola.

 

PF125p gtj z silnikiem 2000 cm3 od Fiata 132

 

 

PF125p gtj z 16-to zaworowym silnikiem o poj.1840 cm3

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

  wer.1  wer.2
Silnik 4-suw., 4 cyl. rzędowy 4-suw., 4 cyl. rzędowy, 16 zaworowy
Pojemność skokowa 2000 cm3 1840 cm3
Moc-obr./min 112 KM-5600 198KM-7400
Usytuowanie / napęd podłużnie z przodu / tylni podłużnie z przodu / tylni
Wymiary dł./szer./wys   -
 Rozstaw osi   -
Rozstaw kół P/T   -
 Liczba drzwi / miejsc    4/4
Hamulce P/T tarczowe tarczowe
Zawieszenie    
Pojemność bagażnika    
Ogumienie 235/60-13" 235/60-13"
Zużycie paliwa    
Masa ok.850 kg -
V max 185 km/h 210-240 km/h (w zależności od zastosowanej przekładni)

Historia Polskiego Fiata 125p

Auta o nazwie Polski Fiat 125p / FSO 125p produkowane były w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych (obecnie Daewoo-FSO Motor) w latach 1967 - 1991, na podstawie umowy licencyjnej z Fiatem. Podpisano ją 22 grudnia 1965 r. Model 125p był kompilacją dwóch samochodów włoskich: nowoczesnego Fiata 125, który w 1965 r. miał premierę i starego 1300/1500, schodzącego właśnie z produkcji. W uproszczeniu można powiedzieć, że z modelu 1300/1500 zdjęto stare nadwozie i założono nowe,  pozostawiając mechanizmy bez zmian. Dalej...

Ciekawostki z historii polskiej,  przedwojennej motoryzacj

W 1922 r. reaktywowano Spółkę Akcyjną" URSUS". Produkowano w niej licencyjne samochody ciężarowe 1,5-tonowe na podstawie licencji zakupionej we włoskiej firmie SPA w 1924 r. Do roku 1933 wyprodukowano 884 sztuki.  Dalej...

projekt: Szablonownia

Autor strony: Jerzy Pawłowski - 2005 --