stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


PF 126p Diesel

Na początku lat 80-tych, w epoce kartek na paliwo zrodziła się idea zastosowania w PF 126p silnika Diesla.W grę wchodziły dwa modele silników przemysłowych japońskiej f-my Kubota; trzy- i czterocylindrowy. Wybrano większy o poj. 800 cm3. Samochód z tym silnikiem był dynamiczniejszy, bardziej komfortowy (mniejsze drgania silnika). Mimo zaawansowania prac nie doszło do seryjnej produkcji z powodu gwałtownej zwyżki kursu jena, przedsięwzięcie straciło ekonomiczny sens. Ale czy nie warto było zaryzykować...

 

Komora silnikowa z zabudowanym silnikiem Diesla

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  4-suwowy, 2-cylindrowy
Pojemność skokowa 652 cm3
Moc 25 KM
Usytuowanie / napęd  z tyłu leżąco / tylny
Wymiary dł./szer./wys 3400 / 1370 / 1330 mm
 Rozstaw osi 1940 mm
Rozstaw kół P/T -
Pojemność bagażnika ok.1000 l
 Liczba drzwi / miejsc 2 / 2
Hamulce hydrauliczne, bębnowe
Zawieszenie przód-resor poprzeczny, tył-sprężyny śrubowe i amortyzatory
Ogumienie 135 SR 12
Zużycie paliwa 5 l / 100 km
Masa - kg
V max 105 km/h

Krótka historia FSM

Po kolejnej modernizacji w 1994 roku Fiat 126p el produkowany był aż do roku 2000. W 1987 roku podpisano kolejny kontrakt z FIAT-em ale to już nie była licencja tylko olbrzymia inwestycja wielkiego zagranicznego koncernu w Polsce - budowa od zera wielkiej fabryki samochodów. Zanim doszło do podpisania kontraktu z FIAT-em w 1987 roku, długo zastanawiano się, wybrzydzano, poszukując partnera dla polskiej fabryki. Z całą pewnością miał to być partner, który wraz z nowoczesną technologią zapewni rynki zbytu, no i przede wszystkim, perspektywy produkcji na dobrym poziomie przez długie lata. Ostatecznie zwyciężyły argumenty FIAT - a, a więc przede wszystkim solidne kredyty i obietnice włączenia FSM do wielkiego koncernu. Ostatecznie umowa o powstaniu nowej spółki motoryzacyjnej podpisana została 28 maja 1992 r. FIAT ma w niej 90% udziałów, a FSM — 10%. FIAT przejął kierownictwo nad obecną produkcją samochodów oraz niektóre zakłady związane z produkcją zespołów i elementów. Dalej...

Powojenna rzeczywistość motocyklowa

W 1965 roku zostaje wstrzymana produkcja Junaka, którego cena była zbyt wysoka w stosunku do cen używanych samochodów klasy SYRENY. W tym samym czasie zapadła decyzja o koncentracji produkcji motocykli klasy 125 w Świdniku i zmiany profilu produkcji w WFM. W związku z tym kończy swój "żywot" jedyny polski skuter -OSA.  Dalej...

projekt: Szablonownia

Autor strony: Jerzy Pawłowski - 2005