stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


PF 125p Akropolis / Monte Carlo

Sportowe wersje PF 125p Akropolis 1800 i Monte Carlo 1600 powstały na początku lat 70 -tych. Do napędu tych aut zastosowano silniki z Fiata 132, który był montowany w niewielkich ilościach na Żeraniu. W samochodach tych z powodzeniem startowały, odnosząc sukcesy, nasze znakomite załogi : Robert Mucha z Lechem Jaworowiczem i Andrzej Jaroszewicz z Andrzejem Szulcem. Nazwy Akropolis i Monte Carlo nadano tym samochodom po wygraniu swych klas (do 1600 cm3) przez te załogi w roku 1972 w tych arcytrudnych rajdach. W 1973 roku w rajdzie Press on Regardless w USA, będącym eliminacją mistrzostw świata, ekipa FSO, w którym na PF 125 1600 startują R. Mucha i A. Jaroszewicz, odnosi sensacyjne zwycięstwo w klasie. Indywidualnie R. Mucha zajął 6 miejsce w klasyfikacji generalnej. Dla porównania S. Zasada startując rok później w tym rajdzie samochodem Porsche zajął 7 miejsce. Dużym sukcesem tego samochodu było pobicie rekordów świata w jeździe długodystansowej na 25 i 50 tys.km oraz 25 tys.mil. Samochód prowadzili znakomici nasi kierowcy: Zasada, Jaroszewicz, Mucha, Varisella, Aromiński, Nowicki, Dobrzański. W roku 1975 załoga Maciej Stawowiak z Janem Czyżykiem zajęła 12 pozycję w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo. Jest to do dziś najlepszy wynik polskiej załogi w tym prestiżowym rajdzie.

 

 

                                   

PF125p 1600 Monte Carlo    PF125p Akropolis                Deska rozdzielcza

 

 

Samochód, którym pobito rekordy na 25000 km, 25000mil, 50000km...

 

...i jego załoga

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

  Akropolis Monte Carlo
Silnik 4-suwowy, 4-cylindrowy  4-suwowy, 4-cylindrowy
Pojemność skokowa 1756 cm3 1592 cm3
Moc / przy obrotach 111 KM / 5600 98 KM / 6000
Usytuowanie / napęd z przodu / tylny z przodu / tylny
Max. moment obr. 156 kGm 132 kGm
 Hamulce tarczowe tarczowe
V max 175 km/h 170 km/h

Historia Polskiego Fiata 125p

W 1980 r. FSO wyprodukowała ponad 32 tys. Polonezów i 70 tys. modelu 125p, a w 1982 r. odpowiednio -18 tys. i 47 tys. aut. Stan wojenny odciął fabrykę od dostaw niezbędnych komponentów i części z zagranicy, zaczęto montować auta bardzo siermiężne, z ceratową tapicerką, bez listew ozdobnych, z zubożoną tablicą wskażników. W 1983 roku wprowadzono zunifikowaną wersję nadwozia, pozwalającą na montowanie podzespołów napędowych z Poloneza. W późniejszym okresie eksperymentowano również z silnikami Diesla pochodzącymi z VW Passata (wyprodukowano nawet serię próbną liczącą 100 egzemplarzy) oraz  z silnikami turbodiesel  włoskiej firmy VM.
Wstrzymany został  proces uruchamiania komponentów Poloneza w sieci kooperantów i trzeba było utrzymywać produkcję 125p mimo całkowitej dekapitalizacji urządzeń technologicznych. Dopiero pod koniec lat osiemdziesiątych uporano się z technologią Poloneza i Polski Fiat 125p mógł odejść. Ostatni egzemplarz tego samochodu zjechał z taśmy 26 czerwca 1991 r. z numerem 1 222 887.   .Dalej...

Powojenna rzeczywistość

Niestety, niski stopień zamożności przeciętnego Polaka w okresie powojennym uniemożliwiał mu zakup choćby najtańszego auta. Stać go było jedynie na zakup motoroweru lub motocykla. Zanim jeszcze w Polsce ruszyła produkcja samochodów, 22.07.1947r zademonstrowano oficjalnie pierwszy polski motocykl SOKÓŁ 125 wzorowany na niemieckim DKW 125. Jako ciekawostkę można podać, że bliźniaczy motocykl produkowała wówczas japońska YAMAHA. Sokół 125 był produkowany w Państwowych Zakładach Samochodowych (późniejsza Warszawska Fabryka Motocykli). W 1948 roku rozpoczęto produkcję motocykli SHL 125 M04 podobnego do przedwojennego modelu 100. Dalej...

projekt: Szablonownia

Autor strony: Jerzy Pawłowski - 2005