stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


BESKID 106

Prototyp samochodu BESKID zbudowany został w 10 miesięcy ( ! ) od momentu zatwierdzenia założeń konstrukcyjnych . Budowę zakończono i od razu poddano próbom drogowym 14. 07. 1983 r. Beskidy pokonały setki tysięcy kilometrów w czasie jazd testowych. Niestety kierownictwo Ośrodka Badawczo - Rozwojowego FSM nakazało zniszczyć oprzyrządowanie do budowy przedprototypów. Był to prawdopodobnie ukłon w stronę przyszłego licencjodawcy, który prowadził prace nad nowym modelem samochodu oznaczonym kryptonimami X1/75...X1/79 - póżniejsze Cinquecento. Głównym konstruktorem samochodu FSM Beskid 106 był mgr inż. Wiesław Wiatrak. Beskid to samochód o atrakcyjnej , nowoczesnej linii nadwozia, charakteryzującej się bardzo niskim współczynnikiem Cx = 0,29 ( dla porównania CC
ma C x = 0,33). Wnętrze pojazdu cechowała przestronność, funkcjonalność i estetyka. Zawieszenie przednie to kolumny McPherson a tylne to wahacze wleczone ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Podstawową jednostką napędową Beskida był dwucylindrowy silnik pochodzący z Fiata 126p Bis ale konstrukcyjnie był przystosowany do poprzecznej zabudowy silnika czterocylindrowego większej pojemności. W dużym stopniu był zunifikowany z PF 126p (osprzęt silnika, układ hamulcowy, koła z piastami, osprzęt elektryczny i wiele innych).
Pomimo upływu lat pojazd ten nic nie stracił na atrakcyjności. Należy tylko żałować, że nie został wprowadzony do produkcji. Ostatnio prototyp można było obejrzeć na "Poznań Motor Show 2000".

 

               

          

  

Rys.Główne wymiary Beskida       

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  2-cyl., 4-suw., chłodzony cieczą
Pojemność skokowa 703 cm3 
Moc 22kW (30KM) przy 4800-5000 obr./min
Usytuowanie / napęd poprzecznie z przodu / przedni
Wymiary dł./szer./wys  3235 / 1530 / 1364 (mm)
 Rozstaw osi 2250 mm
Rozstaw kół P/T 1315/1291 mm
Pojemność bagażnika 300 / 1200 l
 Liczba drzwi / miejsc 3 lub 5 / 5
Hamulce hydrauliczne, przód-tarczowe,tył-bębnowe
Zawieszenie przód-kolumny McPherson, tył-sprężyny śrubowe i amortyzatory
Ogumienie 135SR12
Zużycie paliwa 3,9 l / 100 km przy V=90km/h
Masa 630 kg
V max 125 km/h

Krótka historia FSM

Po raz pierwszy w historii polskiej motoryzacji zdarzyło się, iż renomowany zachodni partner rozpoczyna u nas od zera produkcję nowego pojazdu, przeznaczonego w pierwszym rzędzie na jego własny rynek. Obecnie FIAT jest największym producentem samochodów na naszym rynku i jego wyroby są najlepiej Polakom znane. W 1998 roku bielskie i tyskie zakłady wyprodukowały łącznie prawie 340 tysięcy samochodów. Najwyższą, conajmniej europejską jakość produkcji osiągnęły zakłady, które w dotychczasowej historii nie mogły uporać się nawet z ,,Maluchem"...A jednak.. Polak potrafi.

Powojenna rzeczywistość motocyklowa

W roku 1968 r KZWM w Kielcach rozpoczęły produkcję SHL Gazela 175 by w 1970 r zakończyć jej produkcję. Jedynym producentem motocykli pozostał Świdnik, gdzie został wprowadzony nowy model  WSK MO6 B3. W 1972 r wszedł do produkcji model WSK 175 M21-W1 ze zmodernizowanym silnikiem pochodzącym od GAZELI. Jego moc to 14 KM a szybkość max motocykla 108 km/h. W latach 1975-78 powstało wiele nowych modeli, skonstruowane w oparciu o dotychczas produkowane, mające nazwy ptaków: m.in. Gil, Lelek, Bąk, Kos, Dudek, Kobuz. Silnik 175 był w miarę nowoczesną konstrukcją, czego nie można powiedzieć o 125-tce. Niestety przez cały okres produkcji, silnik 125, stosowany w motocyklach WSK nie doczekał się godnego następcy. Ta mała jednostka wzorowana  na przedwojennym silniku DKW (a właściwie to jej kopia) dotrwała w zmodernizowanej tylko wersji do końca produkcji motocykli WSK. Nastąpiło to niestety w roku 31.10.1985 r. Dalej...

projekt: Szablonownia

edyAutor strony: Jerzy Pawłowski - 2005cja