stona główna

linki

?

?


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


Witam wszystkich na mojej stronie !

Od wielu, wielu lat interesuję się m.in. motoryzacją, szczególnie historią motoryzacji polskiej. Ta strona powstała w uznaniu zasług dla polskich powojennych konstruktorów samochodów osobowych. Najlepszym sposobem podziękowania za pracę, jaką włożyli w konstruowanie samochodów jest zaprezentowanie ich dzieł. Polscy inżynierowie, pracując w spartańskich warunkach, zbudowali wiele ciekawych konstrukcji.

 

Chciałbym choć w niewielkim stopniu przybliżyć sylwetki tych pojazdów. Żaden z przedstawionych tu pojazdów (za wyjątkiem kilku, m.in. rajdowych i wyścigowych wersji Polskiego Fiata 125p oraz samochodów produkowanych w krótkich seriach) nie wyszedł poza fazę badań i prób drogowych i nie trafił do produkcji. Dlaczego?... Głównie dzięki decyzjom ówczesnych władz przekreślających przyszłość tych pojazdów. Ale były też i inne przyczyny.

Zapraszam do zapoznania się z tymi pojazdami.

          

                                      

Historia FSO Warszawa 1948-1952

31lipca 1948r. Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego podpisuje umowę z FIATEM na budowę fabryki samochodów 1949r - zerwanie umowy z FIATEM w wyniku zimnej wojny . Stalin występuje z propozycją nie do odrzucenia: daje "w darze" licencję na Pobiedę M-20 (wzorowana na przedwojennym modelu Forda Falcona) wraz z budową fabryki 1950r - podpisanie umowy z ZSRR . "Wielki brat" daję nam licencję za darmo ,ale dokumentacja i pomoc w budowie kosztuje 130mln ówczesnych zł, tłoczniki i maszyny 250mln zł. 6 listopada 1951r - zjeżdża pierwsza Warszawa M20 z hali montażowej nr 1 o godz. 14.00. Była zmontowana z części przywiezionych Związku Radzieckiego. Fabryka ma docelowo produkować 25000 sztuk samochodów rocznie Nigdy nie osiągnięto tego wyniku. W tym roku zmontowano tylko 75sztuk. 1952r - wypuszczono już 1600 samochodów. Budowa kolejnych wydziałów fabryki.  Dalej...

Ciekawostki z historii produkcji Syreny

Prace na konstrukcją Syreny zainicjowane zostały przez gł. konstruktora FSO inż.K Pionniera zaraz po wprowadzeniu do produkcji Warszawy. Miała to być konstrukcja prosta, tania z wykorzystaniem wielu części Warszawy a silnik to  jednostka z pompy strażackiej. W 1953 r Rząd podjął uchwałę o jej budowie z przeznaczeniem dla: racjonalizatorów, przodowników pracy, aktywistów, naukowców i przodujących przedstawicieli inteligencji.

projekt: Szablonownia

Autor strony: Jerzy Pawłowski   2005r.