stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


MEDUZA

MEDUZA - "siostra" Mikrusa, powstała w kooperacji mielecko-rzeszowskiej. Różniły się tylko stylizacją nadwozi. Meduza była bardziej obła. Silnik umieszczony był z tyłu i napędzał koła tylne. Był to normalny samochód, bez udziwnień i fajerwerków technicznych. Szerokie drzwi zawieszone były na tylnej krawędzi i otwierały się pod kątem prostym, co ułatwiało zajmowanie miejsc na tylnej kanapie. We wnętrzu prosta deska rozdzielcza z szybkościomierzem i przełącznikami świateł, jedno-szprychowe koło kierownicy, dźwignia zmiany biegów w podłodze, dźwignia hamulca ręcznego między przednimi siedzeniami. Można postawić stwierdzenie, że wnętrze Meduzy (jak i bliźniaczego Mikrusa) było brzydkie. Wadą samochodu było zastosowanie maleńkich, 10-calowych kół, zupełnie nie na polskie drogi.
Meduza nie weszła do produkcji, gdyż decydentom nie spodobała się jej sylwetka.

 

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  1-cyl., 2-suw., chłodzony powietrzem
Pojemność skokowa 300 cm3
Moc 15 KM przy 5000 obr./min
Usytuowanie / napęd z tyłu / tylny
 Liczba drzwi / miejsc 2 / 2+2
Hamulce hydrauliczne, przód-tarczowe,tył-bębnowe
Ogumienie 10"
Masa ok. 400 kg
V max 80 km/h

Polscy kierowcy rajdowi

Krzysztof Hołowczyc (1962r.). Swoją przygodę ze sportem motorowym popularny Hołek zaczął od kartingu. Na trasę swojego pierwszego rajdu wyruszył Fiatem 125p w 1984r. Już w kolejnym sezonie zdobył tytuł Mistrza Polski gr. N. W 1988r-propozycja startów w barwach FSO SPORT. Dla niej zrezygnował z pracy w charakterze kaskadera w Paramount Pictures (USA). Przygoda z fabrycznym A-gr. Polonezem 1600 trwała tylko półtora roku. Po rozwiązaniu teamu, kolejnymi samochodami były: Mazda 323, którą zdobył w 1991r. tytuł Wicemistrza Polski gr. N oraz Toyota Celica, którą reprezentując Toyota Motor Poland wywalczył tytuł Mistrza Polski gr. N i Wicemistrza Polski w generalce na rok 1994. W sezonie '95, startując wraz z Maciejem Wisławskim A-gr. Toyotą Celicą 4WD TURBO  (Stomil Olsztyn - Mobil 1) zdobył tytuł Mistrza Polski i dzięki udanym startom zagranicznym, tytuł Wicemistrza Europy. Drugie miejsce w Rajdzie Polski oraz tytuł Wicemistrza Europy były najlepszymi osiągnięciami polskiego kierowcy od czasów Sobiesława Zasady. Rok 1996 rozpoczął od debiutu w RSMŚ, który nastąpił w Rajdzie Szwecji. Doświadczenie, zdobyte na trudnych, zagranicznych trasach zaowocowały pasmem zwycięstw w pięciu eliminacjach Mistrzostw Polski i kolejnym tytułem mistrzowskim. Jego supremację podkreśla fakt wygrywania aż 109 ze 112 rozegranych odcinków specjalnych. Krzysztof Hołowczyc zwycięża m.in. w Rajdzie Polski przełamując trwającą od 20 lat serię zwycięstw kierowców zagranicznych. W 1997 po spektakularnych zwycięstwach odniesionych za kierownicą Subaru Impreza 555 w rajdach: Albeny, Elpy i Cypru, stanął wraz ze swoim pilotem Maciejem Wisławskim na najwyższym podium Mistrzostw Europy. W sezonie '98, za kierownicą Subaru Imprezy WRC, Krzysztof Hołowczyc wystartował w pięciu eliminacjach Mistrzostw Świata, odnotowując bardzo dobre wyniki: 6 miejsce w Rajdzie Argentyny (jest jak dotychczas najlepszym miejscem wywalczonym przez polskiego kierowcę w historii Rajdowych Mistrzostw Świata), 7 w Rajdzie Wlk.Brytanii, 10 w Rajdzie Portugalii, 13 w Rajdzie Katalonii. W roku 1999 "Hołek" skoncentrował się na startach w Mistrzostwach Polski. Dzięki zwycięstwom w pięciu rajdach wywalczył po raz trzeci w swojej karierze tytuł Mistrza Polski startując samochodem Subaru Impreza WRC. W sezonie 2001 startował w RSMP Peugeotem 206 WRC w barwach Jan III Sobieski Rally Team. Pomimo trudności z dostosowaniem specyfikacji samochodu do polskich warunków, po pasjonującej rywalizacji wywalczył tytuł Wicemistrza Polski 2001. W roku 2003 - 3 w Kormoranie. W roku 2004 pierwszy w Kormoranie a w barwach Orlen Team wystartował w rajdzie Dakar. W roku 2005 wygrał Rajd Polski. Jest wielkim propagatorem bezpiecznej jazdy wśród kierowców.

><><><><><><><><><><

 

projekt: Szablonownia

edyAutor strony: Jerzy Pawłowski - 2005ja