stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


FSO "Ogar"

OGAR zbudowany został w latach 1976 - 77 przez Zakład Krótkich Serii w oparciu o podwozie PF 125p. Było to ostatnie stadium polskiego "coupe" przygotowanego do produkcji. Nadwozie zaprojektował prof. Cezary Nawrot a grupą konstruktorów kierował inż. Jan Politowski. OGAR miał być sporto- wą wersją PF 125p. Prototyp wykonano z pietyzmem pod kierownictwem Czesława Piechura. Konstrukcja ta prezentowała się o wiele korzystniej od swojego poprzednika PF 125p Coupe. Miała ładniejszy, nowocześniejszy, bardziej rasowy wygląd. Zastosowano tu m.in. chowane reflektory przednie. Ogara wyposażono w zespoły napędowe PF 125p. Była to bardzo ciekawa i ładana konstrukcja

 

 

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  4-suwowy, 4-cylindrowy
Pojemność skokowa 1481 cm3
Moc 75 KM przy 5400 obr/min
Usytuowanie / napęd z przodu / tylny
Wymiary dł./szer./wys 4300/1780/1320 mm
 Rozstaw osi 2505 mm
Rozstaw kół P/T 1315/1291 mm
 Liczba drzwi / miejsc 3 / 2+2
Hamulce tarczowe
Zawieszenie  Przód:  wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory.  Tył:  resory podłużne, amortyzatory
Ogumienie 155/70 SB 13
Masa 990 kg
V max 155 km/h

Historia Polskiego Fiata 125p

W latach 1967-1973 wytwarzano dwa podstawowe modele 125p z silnikiem 1300 i 1500 cm3, potem pojawił się model kombi, a wraz z nim - sanitarka przewozowa - podstawowy pojazd krajowej służby zdrowia, następnym modelem był pickup. W 1975 r. PF 125p przeszedł gruntowną modernizację . Zmieniła się atrapa, zderzaki, tylne lampy zespolone, klamki, tablica rozdzielcza i tapicerka. Wprowadzono bezobsługowy wał napędowy, wzmocniono łożyska, zainstalowano dwuobwodowe hamulce i zamknięty układ chłodzenia - ogółem wprowadzono blisko 4 tys. zmian. Dalej...

Ciekawostki z historii polskiej,  przedwojennej motoryzacji

Kilka słów o przedwojennych motocyklach. Najwspanialsza moim zdaniem polska konstrukcja to CWS M111 - później jako SOKÓŁ 1000. Miał on 4-suwowy, 2-cylindrowy silnik widlasty o poj.998 cm3,  mocy 18 KM i był przystosowany do jazdy z wózkiem bocznym. Użytkowany głównie przez wojsko, policję i pocztę. Drugim modelem był SOKÓŁ 600 z silnikiem 4-suwowym, 1-cylindrowym  o poj. 575 cm3 i mocy 15,5 KM przy 3700 obr./ min. Trzeci model to SOKÓŁ 200 1-cylindrowy, 2-suwowy o mocy 7 KM przy 4000 obr./ min. Produkowano jeszcze m.in. : następujące modele: MOJ, SHL, PODKOWA, NIEMEN, WNP, TORNEDO, AUTOMATYK, z silnikami angielskimi Villiers (produkowane później przez SHL.

projekt: Szablonownia

Autor strony: Jerzy Pawłowski - 2005