stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


SMYK

SMYK (na zdjęciu pojazd z 1959r) zaprojektowany w warszawskim BKPMot. był chyba najładniejszym mikro-autem powstałym w powojennej Europie. Zwraca uwagę oryginalną bryłą nadwozia i nietypowymi rozwiązaniami technicznymi. Do auta wsiada się przez uchylne drzwi stanowiące jednocześnie przednią ścianę nadwozia. Razem z drzwiami odchyla się kolumna kierownicy. Do napędu Smyka zastosowano silnik o pojemności skokowej 350 cm3 pochodzący od motocykla Junak. Przeniesienie napędu odbywało się za pośrednictwem przekładni 4-biegowej bez biegu wstecznego. Do zmiany kierunku jazdy służyła skrzynka redukcyjna z przekładnią zwrotną. To nietypowe rozwiązanie powodowało, że kierowca miał do dyspozycji cztery biegi do przodu lub (po przełączeniu dźwignią przekładni zwrotnej na postoju) cztery biegi do tyłu. Samochód ten miał być produkowany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli (równolegle z motocyklem Junak), ale do tego nie doszło.

 

 


 

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  1-cyl., 4-suw., chłodzony powietrzem
Pojemność skokowa 349 cm3
Moc 15 KM przy 5500 obr./min
Usytuowanie / napęd z tyłu / tylny
 Liczba drzwi / miejsc 2 / 2+2
Hamulce mechaniczne na 4 koła
Ogumienie 12"
Masa ok. 470 kg
Zużycie paliwa (śr. ekspl.) ok. 5 l / 100 km
V max 80 km/h

Polscy kierowcy rajdowi

Marian Bublewicz (25.08.1950 -20.02.1993) najlepszy kierowca rajdowy w naszym kraju przełomu lat 80-tych i 90-tych. Wicemistrz Europy z 1992 roku, sześciokrotny Mistrz Polski (1983, 1987, 1989, 1990, 1991, 1992). W 1991 r. stworzył pierwszy w Polsce, profesjonalny zespół Marlboro Rally Team Poland, dołączając tym samym do gwiazd światowego automobilizmu jak Ayrton Senna, Carlos Sainz, czy Juha Kankkunen. W tragicznym dla siebie roku 1993 znalazł się na priorytetowej liście "A" FIA. Był człowiekiem niezwykle pracowitym, starannym i cierpliwym. Bardzo dużo czasu poświęcał treningom, głównie w lasach w okolicach Olsztyna. Przez bardzo długi okres czasu sam finansował swoją rajdową pasję. Zginął tragicznie podczas Dolnośląskiego Rajdu Zimowego 20.02.1993, uderzając w jedyne rosnące w rowie przy trasie oesu drzewo.  Dzięki charyzmie i pasji, z jaką traktował to co robił, pozostał wzorem dla wielu młodych kolegów oraz kibiców, którzy w dowód swojej niegasnącej pamięci przyznali mu pośmiertnie w 2000 r., w plebiscycie miesięcznika „Auto Moto i Sport”, tytuł Najlepszego Polskiego Kierowcy Rajdowego XX wieku.                         Janusz Kulig (urodzony 19 października 1969 w Łapanowie koło Krakowa - zmarł tragicznie 13 lutego 2004).
1994r V-ce Mistrz Polski w klasie N-3, 1995r Mistrz Polski w klasie N-3, 1996r V-ce Mistrz Polski F-2000, V-ce Mistrz Polski w klasie A-7, 1997r Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, Mistrz Polski F-2000, Mistrz Polski w klasie A-7, 1998r  V-ce Mistrz Polski w klasyfikacji generalne, Mistrz Polski F-2000 Mistrz Polski w klasie A-7, Mistrz Europy strefy centralnej FIA,  1999r - V-ce Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej Mistrz Europy strefy centralnej FIA, 2000r - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, 2001r - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, Mistrz Słowacji w klasyfikacji generalnej, Mistrz Europy strefy północnej FIA, 2002r - V-ce Mistrz Europy, 2003r - VIII miejsce w klas. geneneralnej Production Car WRC.                  Leszek Kuzaj (1968). Rozpoczął karierę w 1988r. 1997-rajdowy Mistrz Polski gr. N, rajdowy Mistrz Polski w klasie N-4, Mistrz Polski w rallycrossie, Mistrz Europy Strefy Centralnej gr. N, czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP, 1999r - 2 miejsce w Rajdzie Polskim, 3 miejsce w kl. gen. R.S.M.P., 2000r - Wicemistrz Polski, 2001r - drugi wicemistrz Polski, 2002r - Mistrz Polski i 2-gi wicemistrz Europy, 2003r – 3 miejsce w klas. generalnej RSMP 2004r – Mistrz Polski, 2005r – I miejsce w klas. generalnej rajdu Ardennes Bleue Jeździł samochodami:  Fiat 125p, CC Abarth, Renault Clio, Mitsubishi Lancer: Evo III, IV, V grupy N, Toyota Celica GT4, Subaru Impreza WRC, Toyota Corolla WRC, Peugeot 206 WRC, Subaru Impreza WRC S8, z pilotami : Jakub Mroczkowski, Artur Skorupa, Krzysztof Geborys, Maciej Wislawski, Andrzej Górski, Erwin Mombaerts, Magda Lukas
           

><><><><><><><><><><

 

projekt: Szablonownia

eAutor strony: Jerzy Pawłowski - 2005