stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


SYRENA 110

Pierwsze prace nad prototypem SYRENY 110 prowadzono w latach 1961-64. W latach 1962-64 powołano zespół konstruktorów w celu sfinalizowania prac konstrukcyjnych. Dwa z trzech zbudowanych prototypów pod- dano badaniom wytrzymałościowym i ustalono założenia konstrukcyjne, które były ambitne i zmierzały do osiągnięcia parametrów na poziomie światowym. Nowe nadwozie miało oryginalną cechę: część przednia (szczątkowa rama osłonięta błotnikiem, pokrywa silnika, wlot, pas przedni ) była łatwa do odłączenia od reszty nadwozia. Rama ta była wyposażona w kompletny zespół napędowy, zawieszenie przednie, układ kierowniczy itd. Silnik S31 został dostosowany do zabudowy w Syrenie 110 przez wprowadzenie wielu zmian w usytuowanie prądnicy, pompy wodnej , wentylatora i wprowadzenie termostatu woskowego, nowego filtru powietrza oraz zmian w całym układzie wylotowym. Niewielkie zmiany wprowadzono w sprzęgle, bloku napędowym, tzn. w skrzyni biegów, mechanizmie wolnego koła i przekładni głównej. Istotne natomiast różnice w stosunku do Syreny 104 występowały w zawieszeniu nowego samochodu. Zastosowano resorowanie na czterech sprężynach spiralnych (identycznie dla przodu i tyłu) i współpracujących z układem dwóch wahaczy oraz stabilizatora z przodu i pojedynczych wleczonych wahaczy z tyłu pojazdu.

 

Przedprototypy Syreny 110

 

Syrena 110 

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  2-suwowy, 3-cylindrowy rzędowy
Pojemność skokowa 842 cm3
Moc 40 KM
Usytuowanie / napęd podłużnie z przodu / przedni
Wymiary dł./szer./wys -
 Rozstaw osi -
Rozstaw kół P/T -
 Liczba drzwi / miejsc  2/5
Hamulce P/T tarczowe/bębnowe
Ogumienie 5.20-15
Przyspieszenie 0-80 km/h 15 s
Zużycie paliwa 8 l /1 00km
Masa do 720 kg
V max 125 km/h

Historia FSO Warszawa 1962-1964

 1962r - przekonstruowano przestarzały silnik S20 z dolno-zaworowego na górno-zaworowy. Nadając nazwę S21. Silnik po przebudowie uzyskał większą moc. W tym samym roku wykonano sanitarkę, w której koło zapasowe powędrowało na tylną klapę. Oprócz karetki produkowano też radiowozy dla MO. 1964r - Przeprowadzono poważną modernizację Warszawy m.in.: usunięto jej tzw. "garb". Zmieniono wlot powietrza do chłodnicy, wyodrębniono bagażnik z bryły nadwozia oraz dodano tylną szybę panoramiczną tworząc sedana. Nazwano tę modyfikację 203/204 (po sprzeciwie Peugeot'a 223/224). Powstał również prototyp nowej Warszawy 210. Był to projekt przygotowany na wypadek nie uzyskania licencji na nowy samochód - następcę Warszawy. Prowadzono też prace nad Syreną 110. Dalej...

Ciekawostki z historii produkcji Syreny

Wykonano prototypy dwóch pierwszych silników. W roku 1964 wykonane prototypy silników i samochodów wraz z dokumentacją techniczną przekazano FSO, lecz nie podjęto decyzji co do dalszego losu tych konstrukcji. Wszystkie podejmowane próby unowocześnienia Syreny były torpedowane przez ówczesne Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego uzasadniając brakiem opłacalności całego przedsięwzięcia. Ostatnia próba wprowadzenia Syreny 110 do produkcji została zatrzymana w 1965r.

projekt: Szablonownia

Autor strony: Jerzy Pawłowski - 2005