stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


SYRENA Sport

SYRENA SPORT skonstruowana została w roku 1958 przez zespół konstruktorów warszawskiej FSO. Karoserię tego zgrabnego auta wykonano całkowicie z tworzyw sztucznych. Projektantem nadwozia był Cezary Nawrot. Było to lekkie dwudrzwiowe, dwumiejscowe nadwozie o bardzo modnej w tamtych czasach linii, które podoba się chyba do dziś. Syrenę Sport napędzał 2-cylindrowy, 4-suwowy boxer specjalnie skonstruowany na bazie silnika od motocykla Junak. Silnik seryjny, nie mieścił się pod maską niskiego przecież nadwozia. Pierwszy publiczny pokaz Syreny Sport odbył się w dniu Święta Pracy 1 maja 1960 roku. Na zachodzie uważany był za najpiękniejszy samochód zza "żelaznej kurtyny".

 

       

Silnik boxer (kliknij by powiększyć)       Wnętrze (kliknij by powiększyć)

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  4-suwowy, 2-cylindrowy boxer
Pojemność skokowa 750 cm3
Moc 25 KM
Usytuowanie / napęd z przodu / przedni
Wymiary dł./szer./wys -
 Rozstaw osi -
Rozstaw kół P/T -
 Liczba drzwi / miejsc  2/2
Hamulce bębnowe
Zawieszenie -
Ogumienie -
Masa -
V max -

Historia FSO Warszawa 1953-1961

1953r - uruchomiono wydział tłoczni i linę produkcyjną silnika. 19 września schodzi z taśmy pierwszy silnik S20 1954r, lipiec - Warszawa otrzymała całkowicie polskie nadwozie. 1957r - zmiana znaku M20 na FSO i dodanie stylizowanego napisu Warszawa z boku samochodu inna tapicerka zmienione przednie kierunkowskazy nazwano ta wersję M201 1958r - do produkcji weszła wersja pick-up. 1961r - odchudzono konstrukcję zmniejszając nadmiary że zaoszczędzano na jednym samochodzie: 114 kg blach, 31 kg profili stalowych, 8,5 kg metali kolorowych, 13 kg odlewów, 18,5 kg spoiw ołowiowo-cynkowych. Dalej...

Ciekawostki z historii produkcji Syreny

Pierwszy projekt szkieletu nadwozia był konstrukcją drewnianą ale wycofano się z tego pomysłu. Zmodyfikowany silnik miał moc podwyższoną z 22 do 27 KM.  W 1955 r władze zaakceptowały projekt. W 1958 r ruszyła produkcja. Była to konstrukcja dość nowoczesna jak na tamte lata, lecz jeszcze oparta na ramie nośnej ale przedni napęd, tylko że w nowocześniejszej formie króluje do dziś na świecie. W latach 1960 - 1966 w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego prowadzono pracę nad rodziną nowych silników 4-suwowych, 4-cylindrowych. Zostały one oznaczone jako S701...704 i miały być przeznaczone do samochodów określonych jako alfa, beta, gamma i delta. To z nich miała powstać następczyni poczciwej Syreny. Całością prac kierował dr inż E. Loth. Wszystkie silniki miały poj. skokową 977 cm3 i moc wynosić miała 40-60 KM w zależności od zastosowanych rozwiązań technicznych. Wały korbowe podparte na 5-ciu łożyskach, wałki rozrządu w głowicy napędzane łańcuszkiem z napinaczem hydraulicznym. Ostatni z nich (S704) był silnikiem widlastym. Silniki te były zaprojektowane do zabudowy z tyłu pojazdu i napędu tylnego (S701) i do napędu przedniego (pozostałe). Dalej...

projekt: Szablonownia

 Autor strony: Jerzy Pawłowski - 2005