stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


FSO "Wars" 1300 S

W październiku 1986 roku, w rok po zbudowaniu pierwszego przedprototypu, oficjalnie zademonstrowano dwa prototypy samochodu FSO WARS 1,3 S. Miało to miejsce na zorganizowanej wystawie pod hasłem "Polska Motoryzacja". Wzbudziły wówczas ogromne zainteresowanie. WARS to typowy hatchback, mający zgrabną sylwetkę, dobrze zaprojektowane wnętrze, niezły silnik, nadwozie auta dobrze dopracowane aerodynamicznie ( Cx = 0,35 ). Zespół napędowy zaprojektowano zgodnie z królującą do dzisiaj koncepcją. Pojazd ten miał duże szanse zastąpienia przestarzałego już wówczas Poloneza. Była to najbardziej dopracowana konstrukcja pod względem technicznym. Niestety Wars podzielił los wielu swoich poprzedników. A szkoda, bo mógłby być z powodzeniem produkowany do dziś, jako jedyny w pełni polski samochód, gdyż był konstrukcją rozwojową.

 

 

 

  Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć

 

  Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć

 

  Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć

 

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  4-suwowy, 4-cylindrowy
Pojemność skokowa 1390 cm3
Moc -
Usytuowanie / napęd poprzecznie z przodu / przedni
Wymiary dł./szer./wys 3840/1600/1350 mm
 Rozstaw osi 2250 mm
Rozstaw kół P/T 1315/1291 mm
Pojemność bagażnika 300 / 1200 l
 Liczba drzwi / miejsc 3 lub 5 / 5
Hamulce hydrauliczne, przód-tarczowe,tył-bębnowe
Zawieszenie przód-kolumny McPherson, tył-sprężyny śrubowe i amortyzatory
Ogumienie 155/70 SR 13
Zużycie paliwa śr.- 6,5 l / 100 km
Masa 780 kg
V max 150 km/h

Historia Polskiego Fiata 125p

 Pojazd zaczął robić furorę na Zachodzie. Eksportowano go do Niemiec, Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii, krajów Beneluxu, ale także do Egiptu, Wenezueli, Kolumbii, Tajlandii , Indonezji, Iranu, Iraku, Chin Ludowych , Syrii i Indii. W Tajlandii i Egipcie otworzono nawet montownie, a w Irlandii, Anglii, RFN, Finlandii, Danii i Francji wybudowane duże centra techniczne.W drugiej połowie lat siedemdziesiątych na płycie podłogowej modelu 125 Fiat zbudował nadwozie, które FSO zaczęła wytwarzać od 1977 r. Auto z nowym nadwoziem i zmodernizowanym silnikiem otrzymało nazwę Polonez i od 1978 r. wytwarzane jest seryjnie do dzisiaj. Polonez miał zastąpić model 125p. Zakładano że nastąpi to w ciągu 5 lat, a więc do 1982 r. Jednak nastąpił regres produkcji spowodowany wprowadzeniem przez ekipę gen. Wojciecha Jaruzelskiego stanu wojennego - 13 grudnia 1981 r  Dalej...

Ciekawostki z historii POLONEZA

Samochód FSO Polonez przechodził testy zderzeniowe w Polsce i Wielkiej Brytanii w Millbrook, które potwierdziły , że konstrukcja tego samochodu zapewnia duży poziom bezpieczeństwa. Jeśli chcesz obejrzeć zdjęcia z crash-testu FSO Poloneza. Przeprowadzono go w Polsce w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w 1993 roku kliknij   tutaj  i   tutaj

projekt: Szablonownia

Autor strony: Jerzy Pawłowski - 2005