stona główna

linki

 

 


FSO

Syrena Sport

Syrena 110

Warszawa 210

PF 125p gtj

PF 125p coupe

PF 1100p coupe

Ogar

Wars 1300

Rajdowe Fiaty

Rajdowe Polonezy

Inne

FSM

PF 126p Bombel

PF 126p Kombi

PF 126p Diesel

Beskid 106

Inne

INNE ZAKŁADY

Meduza

Smyk


Warszawa 210

W 1961 roku powołany został zespół do opracowania samochodu WARSZAWA 210 . Miało to być auto sześcioosobowe, przeznaczone przede wszystkim dla administracji państwowej. Sylwetka tego auta wzorowana była na ówczesnym Fordzie Falconie. Nowoczesne, samonośne nadwozie zawieszono z przodu na kolumnach McPherson, wahaczach poprzecznych i sprężynach śrubowych. Z tyłu zastosowano resory pió- rowe. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra napędzał koła tylne poprzez sterowane hydraulicznie sprzęgło i czterostopniową skrzynię biegów. Powstała także jednostka czterocylindrowa 1,7 litra. Prawdopodobnie powstały dwa prototypy. Jeden zachował się do dziś, drugi podobno wywieziony został w tajemnicy za wschodnią granicę. Ale to tylko domysły.

 

 

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE:

Silnik  4-suwowy, 4 (lub 6)-cylindrowy rzędowy
Pojemność skokowa 1700 (lub 2500) cm3
Moc 57 (lub 85) KM
Usytuowanie / napęd podłużnie z przodu / tylni
Wymiary dł./szer./wys -
 Rozstaw osi -
Rozstaw kół P/T -
 Liczba drzwi / miejsc  4/6 (3+3)
Hamulce P/T tarczowe/bębnowe
Zawieszenie Przód: kolumny McPherson, tył: resory piórowe półeliptyczne
Pojemność bagażnika ponad  400 l
Ogumienie 14"
Zużycie paliwa 8-10 l (9-12 l) / 100km
Masa ok. 1200 kg
V max 135-140 (160) km/h

Historia FSO Warszawa 1965-1973

1965r - do produkcji weszła wersja kombi i taxi. Prototyp Warszawy 210 został ukończony w 1965 r. Nigdy nie był prezentowany publicznie. Jedynie ekipa rządowo-partyjna dostąpiła zaszczytu obejrzenia tej konstrukcji w tajnym pokazie. Później auto zostało schowane w ówczesnym dziale Głównego Konstruktora. Następnie wywiezione z fabryk i jak się po latach okazało do Muzeum Techniki. Dziwnym zbiegiem okoliczności 4 lata później na rynku pojawiła się Wołga GAZ-24. 1973r - zakończenie produkcji Warszawy. Na jej bazie powstało wiele prototypów i samochodów seryjnych, takich jak: Żuk, Nysa i Tarpan. Przez 22 lata produkcji wyprodukowano 254421 egz. Warszawy.  Bardzo dużo egzemplarzy różnych modeli Warszawy zachowało się do dziś. Wielu kolekcjonerów posiada pięknie odrestaurowane auta, które dostojnie poruszają się po naszych drogach. Organizowane są zloty tych samochodów. Można spotkać również pięknie tuningowane Warszawy   Dalej...

Ciekawostki z historii polskiej,  przedwojennej motoryzacji

Przed II wojną światową istniało w Polsce kilka instytucji motoryzacyjnych. W CWS czyli Centralnych Warsztatach Samochodowych (działające od 1918r) już w latach 1922-24 powstał na zlecenie 7-osobowy samochód osobowy CWS T1. Był produkowany do 1931r. Dalej...

projekt: Szablonownia

Autor strony: Jerzy Pawłowski - 2005